SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 número2Administração pública gerencial e o protagonismo do empresariado na gestão da Educação: emergências e configuraçõesBem viver e terra sem males: a cosmologia dos povos indígenas como uma epistemologia educativa de decolonialidade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação

versão impressa ISSN 0101-465Xversão On-line ISSN 1981-2582

Resumo

MANKE, Lisiane Sias. Reading in History classes: teaching-learning practices and possibilities. Educação. Porto Alegre [online]. 2019, vol.42, n.2, pp.287-297.  Epub 21-Jan-2020. ISSN 1981-2582.  https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.28677.

The purpose of this text is to analyze reading practices carried out in History classes, indicating, in particular, the predominance of reading support: the textbook. Finally, the text discusses teaching-learning possibilities that promote students’ reading competence. To account for such a proposal, we analyzed the empirical data, collected from ethnographic observations in two 9th grade classes, in the light of studies that focus on reading comprehension as a cultural practice, resulting from active readers’ social experience. The observed classes make it possible to understand and problematize the way a school promotes (or not) means to develop students’ reading competence.

Palavras-chave : Reading practices; History class; Reading formation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )