SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número32Educação e complexidade: possibilidade de uma relação mais orgânicaRealidade do professor substituto nas universidades da região Sul do Brasil: contribuições para a qualidade do trabalho docente índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Diálogo Educacional

versão impressa ISSN 1518-3483versão On-line ISSN 1981-416X

Resumo

ROTHEN, José Carlos  e  NASCIUTTI, Fernanda. A educação superior em prova: o perfil da educação superior apresentado pelos resultados do Enade 2005 e 2006. Rev. Diálogo Educ. [online]. 2011, vol.11, n.32, pp.187-206. ISSN 1981-416X.

The aim of this paper is to discuss if the Brazilian higher Education does the function of democratizing the opportunities, or if, the difference between people gets higher. For that, the results of Enade 2005 and 2006 are analyzed, comparing the performance of the entering students with the senior student. As result of the study, observes that in questions about professional area, the development of the senior student is higher than the entrant, however the scientific cultural gap is higher for graduates than for freshman, the way that the majority of senior student cannot prepare an answer for discursive questions about professional area. Concludes that the Enade results reinforces the idea that the overcoming of gentrification on Brazilian Superior Education does not resolves it self just taking access bigger, but mainly in qualification of student permanence.

Palavras-chave : Higher Education; Enade; Evaluation of Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )