SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número34Origens da disciplina de Geografia na Europa e seu desenvolvimento no BrasilEducando a sensibilidade: a puericultura como alicerce da moral e do trabalho na Escola Maternal da Sociedade de Socorro aos Necessitados (Curitiba, 1928-1944) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Diálogo Educacional

versão impressa ISSN 1518-3483versão On-line ISSN 1981-416X

Resumo

SILVESTRE, Magali Aparecida. Prática de ensino e estágios supervisionados: da observação de modelos à aprendizagem da docência. Rev. Diálogo Educ. [online]. 2011, vol.11, n.34, pp.835-861. ISSN 1981-416X.

This article presents in summary form, how policies for teacher education were outlined throughout the history of Brazilian education, in it’s trajectory, in which way the Practice Teaching disciplines and Supervised Training have been designed and incorporated into the initial training courses. Taking as a basis the practices of teacher training prior to the onset of the first Normal School in Brazil in the nineteenth century and the models that followed until the XXI century, culminating with the transformation of the pedagogy course in degree, the text highlights the marks of several concepts that have characterized these two disciplines and configured in spaces specifically adapted to enable the learning of teaching.

Palavras-chave : Supervised Training; Teaching Practice; Initial Teacher Training Formation.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )