SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número04O conhecimento do contexto na formação inicial em educação físicaNível de flexibilidade de alunos do ensino médio de Florianópolis - SC: uma análise centrada no sexo, idade e prática de atividade física extraescolar índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação Física e Esporte

versão On-line ISSN 1981-4690

Resumo

OLIVEIRA, Dayana da Silva; OLIVEIRA, Ilana Santos de  e  CATTUZZO, Maria Teresa. A influência do gênero e idade no desempenho das habilidades locomotoras de crianças de primeira infância. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte [online]. 2013, vol.27, n.04, pp.647-655. ISSN 1981-4690.

In early childhood the performance of locomotor skills is expected to be improved in with advancing age. Differences between boys and girls due to the specificity of motor task may exist. This study aimed to analyze the locomotor skills performance of children regarding age and gender. The locomotor performance of 389 preschool children from three to five years from the city of Recife - PE was evaluated by TGMD-2. The results showed that: older children outperformed the younger ones; in general, the boys outperformed the girls in the skills to run, horizontal jump, slide and in the locomotor total score, and the girls had a better performance in the skill to hop at five years; at the analysis of the progression of motor development, more complex motor behaviors occurred after those considered less complex. It is concluded that the locomotor development of preschoolers from Recife followed the principles of progressivity and complexity, however, boys and girls showed differences on the performance depending on the task.

Palavras-chave : Psychomotor Performance; Preschool Child; Infant Development; Motor Skills.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )