SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número01Desenvolvimento discente no estágio em estratégia saúde da família índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação Médica

versão On-line ISSN 1981-5271

Resumo

SMOLKA, Maria Lúcia Rebello Marra; GOMES, Andréia Patrícia  e  SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. Autonomia no contexto pedagógico: percepção de estudantes de medicina acerca da aprendizagem baseada em problemas. Rev. Bras. Educ. Med. [online]. 2014, vol.38, n.01, pp.05-14. ISSN 1981-5271.

The aim of this paper is to present the results of an empirical investigation into students' perceptions of the construction of autonomy in a teaching context, via a medical course featuring a curriculum centered on Problem-Based Learning. It constitutes both a qualitative and exploratory study, using semi-structured interviews. The results suggest a positive response/adaptation to the PBL, reflecting changes in student behavior. However, it is questionable whether this change in attitude reported by the students really indicates more active participation in the construction of knowledge itself - pointing to autonomy in the teaching context - or just a way of adapting to the method.

Palavras-chave : Professional Autonomy; Medical Education; Problem-Based Learning.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )