SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número40Despersonalizando o ensino de evolução: ênfase nos conceitos através da sistemática filogenéticaO experimento investigativo e representações de alunos de ensino médio: obstáculos epistemológicos em questão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação: Teoria e Prática

versão On-line ISSN 1981-8106

Resumo

ZANCUL, Maria Cristina de Senzi  e  SOUZA, Rosa Fátima de. Instrumentos antigos como fontes para a história do ensino de ciências e de física na educação secundária. Educ. Teoria Prática [online]. 2012, vol.22, n.40, pp.81-99. ISSN 1981-8106.

This study aims to assess the analytical potential of studying the role of historical instruments used in teaching Science, from the perspective of a collection of scientific instruments belonging to the Physics laboratory of the Bento de Abreu State School in the State of São Paulo, Brazil. Taking into account that the objects in the collection can be related to the goals of teaching Physics, in Brazil, in the first half of the 20th century, based on the legislation of the time, it’ s provided a brief description of the Science curriculum in middle schools until 1961. It is argued that although the instruments present a number of difficulties in being used as a primary source of research, they play an invaluable role as objects of study, in increasing the possibilities of understanding the history of teaching and disseminating science in Brazilian schools.

Palavras-chave : History of Teaching Science and Physics; Material School Culture; Historical Instruments.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )