SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número61A ARTE COMO DISCIPLINA EPISTÊMICA NO ENSINO BÁSICOA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO POPULAR DE PAULO FREIRE E A RELEVÂNCIA DE SEU PENSAMENTO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação: Teoria e Prática

versão On-line ISSN 1981-8106

Resumo

ROITBERG, Guilherme Prado. FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION. Educ. Teoria Prática [online]. 2019, vol.29, n.61, pp.305-320.  Epub 18-Dez-2019. ISSN 1981-8106.  https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320.

This article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity.

Palavras-chave : Formative Utopias; Paideia; Bildung; Omnilaterality; Semiformation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )