SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número62“SOU MAIS ATIVISTA, MILITANTE DA ÁREA DO QUE PROPRIAMENTE PESQUISADORA EM EDUCAÇÃO”: Zélia Amador de Deus e educação antirracistaFORMAÇÃO PEDAGÓGICA NAS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA O CURSO DE PEDAGOGIA: considerações à luz da teoria da argumentação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Teias

versão impressa ISSN 1518-5370versão On-line ISSN 1982-0305

Resumo

DUQUES, Maria Luiza Ferreira  e  SANTOS, Cláudio Eduardo Félix dos. MEMORIES OF EJA EXPERIENCES FROM THE FEDERAL UNIVERSITY OF SÃO CARLOS AND THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA. Revista Teias [online]. 2020, vol.21, n.62, pp.391-403.  Epub 09-Fev-2022. ISSN 1982-0305.  https://doi.org/10.12957/teias.%y.47631.

This study focuses on Youth and Adult Education-EJA proposals implemented in two Brazilian public universities, from the 1980s onwards, and aims to analyze the formative concepts present in the EJA experiences developed at the Federal University of São Carlos-UFSCar and the University of Brasília-UnB. The study establishes an approximation with the dialectical historical materialist method. The results point to the development, on the part of the proposals, of a specific formative conception for EJA. The experiences were based on an action of struggle and resistance in the field of rights, functioning as spaces that induce the transformation of social realities. The educators' memories revealed the scope that the proposals have both for universities and for the reconfiguration of EJA in Brazil.

Palavras-chave : memories; EJA; UFSCar; UnB.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )