SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número47Educação e humanidade(s): rastros éticos e políticos do projeto filosófico modernoIdeias sobre a educação para o desenvolvimento em Portugal e no Brasil em meados do século XX índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Educação e Filosofia

versión impresa ISSN 0102-6801versión On-line ISSN 1982-596X

Resumen

BARREIRA, Marcelo Martins. Ensino da filosofia: uma leitura crítica da filosofia subjacente às orientações curriculares do MEC. Educação e Filosofia [online]. 2010, vol.24, n.47, pp.105-124. ISSN 1982-596X.

The article provides a criticism the philosophical and pedagogical option of the High School Curriculum Orientations developed by the Brazilian Ministry of Education. Embedded in the document is a specialized learning of philosophy, which emphasizes the technique of reading classical texts of the History of Philosophy. While we should value the exegesis of classical texts, that conceptual-axis contributes to an extensive thematic content that is contrary to a democratic paradigm of understanding the philosophical specificity as a "cultural discipline", characterized by "styles of interrogation" and that would be more consistent with the teaching of philosophy in the secondary level of education.

Palabras clave : Philosophy; High School; Curriculum Orientations.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )