SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número55Sobre alguns aspectos da “tradutibilidade” nos cadernos do cárcere de Antonio Gramsci e algumas das suas implicaçõesFilosofia da práxis e as práticas políticopedagógicas populares índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596X

Resumo

SILVEIRA, Renê José Trentin. Abstrata, difícil, inútil: o preconceito contra a filosofia e o antídoto gramsciano. Educação e Filosofia [online]. 2014, vol.28, n.55, pp.99-130. ISSN 1982-596X.

This article discusses prejudice against Philosophy and the challenge it constitutes for Philosophy teachers. Based on commonly voiced expressions of such prejudice, an investigation is made of its origins in Ancient Greece and its links to the advent of the class-structured society. In conclusion, arguments making use of positions and categories postulated by Antonio Gramsci are used to found a critique of stereotyped perceptions of Philosophy.

Palavras-chave : Philosophy Teaching; Antonio Gramsci; Prejudice; Philosophy and Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )