SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número1ESFormação de professores de língua brasileira de sinais: reflexões sobre o impacto desta ação para a educaçãoLectura, enseñanza de lengua y deserción estudiantil en sordos y universitarios índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596x

Resumo

PELUSO CRESPI, Leonardo. Reflexión en torno a la aplicación de herramientas para operar sobre las lenguas y el caso de la Lengua de Señas Uruguaya (LSU). Educação e Filosofia [online]. 2015, vol.29, n.1es, pp.301-329. ISSN 1982-596x.  https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v29nEspeciala2015-p301a329.

There are four basic tools that have been applied to languages in order to operate on them, although, depending on the concept of tool adopted, some more could be mentioned. These tools are: writing systems, recording devices (audio or video recorders), grammatization instruments (grammars and dictionaries), and technologies of information and communication. In this paper, I will consider the situation of these tools and their application to sign languages, specifically Uruguayan Sign Language (LSU). I will focus particularly on writing systems, since they are the basic tool that humanity has applied to languages, and that, in turn, imposes structures and functions on the other tools.

Palavras-chave : Writing Systems; Recording Devices; Grammatization Instruments; Sign Languages.

        · resumo em Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )