SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número59A atuação da congregação do sagrado coração de Maria de Berlaar em Minas Gerais, Brasil (1907- 1971): apontamentos históricos e histográficos da educação a partir de arquivos e fontesMarcas da modernidade pedagógica no ensino religioso dos anos 1930: uma leitura do livro a pedagogia do catecismo do Padre Álvaro Negromonte índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596x

Resumo

BRITO, Ângela Xavier de. Pupils choices about their own destinies at Notre-Dame de Sion. Educação e Filosofia [online]. 2016, vol.30, n.59, pp.53-79. ISSN 1982-596x.  https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n59a2016-p53a79.

Brazilian sociology has so far given little attention to individual trajectories. The present article tries to seize the sense the girls coming from feminine elites of the 60s give to their life choices. Based on different sources, the author discusses the validity of the memory in apprehending synchronic and diachronic aspects of reality, and favours the interactionist concept of career, which seizes its sequential aspects. Our analysis dwells on the trajectories of the pupils of the College Notre-Dame de Sion in Rio de Janeiro from 1949 till 1961, objectified by means of questionnaires and interviews. This text focus mainly on a central point of their path, the moment they leave the protected climate of this school and must define a project which will confirm their adults' status, by choosing between marriage, university and professional perspectives.

Palavras-chave : Trajectory; Feminine Elites; Memory; Interactionist Perspective; Career.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )