SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número60Sobre coautoria, produtivismo e performatividade: um exercício crítico-hermenêuticoO uso poético da linguagem e os conceitos de ideia, sentido e referência no pensamento de Frege índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596x

Resumo

FERREIRA, Anselmo Tadeu. Thomas aquinas and the question of Meno. Educação e Filosofia [online]. 2016, vol.30, n.60, pp.951-978. ISSN 1982-596x.  https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p951a978.

Our purpose in this article is to present the result of a comparative reading of the commentaries by Thomas Aquinas (1225-1274), Robert Grosseteste (1168 - 1252) and Albert the Great (1220-1280) on Aristotle’s Posterior Analytics. We do intend to evaluate the position of Thomas Aquinas about the Aristotelian theory of science comparing it with his immediate predecessors on this task. We put in advance that, due to the extension of the work, this article deals with just a little portion of the text, that is, that part where Aristotle discusses about the prerequisites of science and where the so called “question of Meno” is taken and solved, themes presented in the first chapter of the Posterior Analytics.

Palavras-chave : Medieval Philosophy; Tomism; Aristotelian Commentaries; Science in the Middle Ages.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )