SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número62Os diagramas de Venn como recurso filosófico no jardim de infânciaEducação pela contingência - o não idêntico no seio da instituição índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596X

Resumo

PENA, Alexandra Coelho. Dialogue, alterity and ethical action in education: a meeting between Martin Buber, Mikhail Bakhtin and Paulo Freire. Educação e Filosofia [online]. 2017, vol.31, n.62, pp.751-781.  Epub 09-Mar-2021. ISSN 1982-596X.  https://doi.org/10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v31n62a2017-p751a781.

This article aims to address the concepts of dialogue, alterity and ethical action in the works of Martin Buber, Mikhail Bakhtin and Paulo Freire and discuss their important contributions to the Education. At the risk of making thinkers from different places and times converse, the text bets on the similarities between these authors of the philosophy of dialogue, who have lived the experience of exile and political and religious persecution and thus gave new meanings to the topics of meeting, listening and responsibility.

Palavras-chave : Dialogue; Alterity; Ethical action; Philosophy of dialogue.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )