SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número63Antropofagia para além da metáfora: por uma filosofia da diferença (anotações de um professor de filosofia)Governar pela dívida e subjetividade funcional na educação: qual o lugar da deficiência? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596X

Resumo

OLIVEIRA, Wanderley Cardoso de. Dialogue and difference in the classroom: condition of (im)possibilities. Educação e Filosofia [online]. 2017, vol.31, n.63, pp.1397-1418.  Epub 09-Mar-2021. ISSN 1982-596X.  https://doi.org/10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v31n63a2017-06.

To begin with, we present and criticose a very common classroom model in our schools, the one centred in the teacher’s speech. Then we stand out the need and the importance of transforming the classroom in a place for and of dialogue. We go on to endeavour to give a difinition for dialogue and to establish the conditions for its occuring. Last but not least, we come to the conclusion that dialogue, although scarce, when it occurs, produces a difference, trusts it and respects it.

Palavras-chave : Alterity; Corporeity; Difference; Education.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )