SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número65A noção de educação para a mestria filosófica na patrística e escolásticaPara um conceito Habermasiano de ação pedagógica índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596X

Resumo

AMARAL FILHO, Fausto dos Santos. To think research practice on Education. Educação e Filosofia [online]. 2018, vol.32, n.65, pp.725-746.  Epub 21-Set-2020. ISSN 1982-596X.  https://doi.org/10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v32n65a2018-10.

Starting from the epistemological difference between Human Sciences and Natural Sciences, we look for understanding specificities of research in educational area. With this purpose, the present text invokes Descartes and Kant, besides Aristotle. The conclusion is that it must be in the horizon of language - intrinsically polysemic - that we must “practice” our investigations. Looking for understanding that the investigation field doesn’t belong to natural entities, but belongs to what constitute us - multiple possibilities of being. Although, for each step, we have to build our own way (method).

Palavras-chave : Educational research; Method; Language; Polysemy.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )