SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número70Humanismo do outro homem: perspectivas de uma formação a partir da sensibilidade e da ética com Emmanuel LevinasO que professa uma profissão? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação e Filosofia

versão impressa ISSN 0102-6801versão On-line ISSN 1982-596X

Resumo

SOARES, Jean Dyego Gomes. Michel Foucault: “Happy positivist” or “Hyperactivist pessimist”? On its acts of problematization. Educação e Filosofia [online]. 2020, vol.34, n.70, pp.333-354.  Epub 06-Fev-2022. ISSN 1982-596X.  https://doi.org/10.14393/revedfil.v34n70a2020-50879.

Scrutinizing two main notions of Michel Foucault’s thinking - Critique and Genealogy -, this paper elucidates the concept of problematization, with an emphasis in its hypothetical performative aspect. Firstly, we build a perspective on the task of a critical thinker to, in a second moment, elucidate the difference between a history of solutions and a genealogy of problems. The provocative question mark in title refers to two attitudes alluded by Foucault. Reflecting about acts of problematization, we hope to offer a position about them, and show the particular way of this author to shape those central notions approached before.

Palavras-chave : Critique; Genealogy; Speech Acts; Philosophy; Problematization.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )