SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número1Papel desempenhado pelo Dr. Jaime Caiceo Escudero na criação e na implementação do DUOCMorte e pedagogia cívica no contexto republicano português: os funerais dos “grandes mortos” nas primeiras décadas do Século XX índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de História da Educação

versão impressa ISSN 1982-7806versão On-line ISSN 1982-7806

Resumo

BARROS, Fernanda  e  CARVALHO, Carlos Henrique de. Higschool for the elite goiana: Lyceu de Goyaz 1906-1914. Cad. Hist. Educ. [online]. 2018, vol.17, n.1, pp.177-197. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v17n1-2018-11.

This article intends to present considerations about secondary education in the Lyceu de Goyaz, from 1906 to 1914. Our analysis was anchored in the educational legislation of the Empire and of the Republic. In a first moment we approach the genesis of secondary education in Brazil, including the years after the country's independence, when it seeks to consolidate the Brazilian Modern State. Already in the later instant we have the creation of several normal schools, mainly between 1871 and 1884. But it is in the scenario of the Republic that the Lyceu de Goyaz is inserted, with the permission of the collation of Pedro II, already in the context of the Reformation Epitácio Pessoa, by Decree n. 3,890 dated 01/01/1901. In this context, we aim to understand some aspects that guided the educational action of the Lyceu de Goyaz, directed to the formation of the Goiania elites in the period in question.

Palavras-chave : Secondary Education; Elites; Lyceu; Lyceu de Goyaz.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )