SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 issue3The presidency of province and public instruction as a factors for expansion of the public space in the brazilian Empire 1 This article is a result of the research we have been carrying out in the field of History of Education, in order to understand the relations established between the provincial administration and the Court government, especially the geographical circulation of provincial presidents and their implications in the administration of public education. Research projects: "Politics and education in the Province of Minas Gerais: implications of the high turnover in the position of president in the formulation of policies of primary public education (1850-1889)" - Universal Call for Proposals 01/2014 - FAPEMIG and FAPEMIG Notice 03 / 2016 (BIPDT); "The Empire of Minas Gerais: relations between politics, power, education and culture in the administration of the province's business (1834-1889) - Universal Notices MCTI / CNPq nº 01/2016; Research subproject: Public space and education in Imperial Brazil: the political trajectory of Herculano Ferreira Penna (1811-1867), FAPEMIG Notice 03/2017 (BIPDT). The projects are part of the Interinstitutional Agreement related to the To Think Education to Think Brazil program (UFMG). English version of Adriana de Oliveira Pereira. E-mail: :adrianaopn@hotmail.com .“The makers of men”: Fight over Control of School and Public Spaces in Mexican Mining Communities, 1917-1978. author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Cadernos de História da Educação

Print version ISSN 1982-7806On-line version ISSN 1982-7806

Abstract

ZICA, MATHEUS DA CRUZ E  and  OLIVEIRA, PATRÍCIA BARROS DE. Modelos de Espaço Público em contraste: Imprensa e Modernidade Seletiva nas Províncias da Paraíba e Pernambuco (1870-1880). Cad. Hist. Educ. [online]. 2018, vol.17, n.3, pp.650-667.  Epub May 08, 2019. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-4.

Este artigo procura elucidar o debate que se constituiu pela imprensa ao longo das décadas de 1870 e 1880 nas províncias brasileiras da Paraíba e de Pernambuco em torno do modelo francês de monarquia parlamentar que contrastava com o federalismo republicano dos EUA. Assumindo o lugar de formadora da opinião pública a imprensa procurou trazer destaque para a questão do Espaço Público na medida em que modos distintos de se lidar com ele estavam em jogo em cada um daqueles modelos políticos internacionais idealizados. Também foram mapeadas algumas relações que os jornais analisados indiciaram entre os debates sobre o Espaço Público e as retóricas de modernidade que os acompanhavam. Com frequência a questão da ciência e da técnica pareceu eclipsar a dimensão do conflito que é próprio do universo político e da esfera pública, unificando os olhares em torno de um deslumbramento com as benfeitorias materiais que o século prometia.

Keywords : Espaço Público; Formação; Imprensa.

        · abstract in English | Spanish     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )