SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número3A trajetória histórico-normativa das políticas curriculares de graduação tecnológica no Brasil: cursos superiores de tecnologia (LDB 4024/61 a 9394/96) 1 Artigo vinculado à projeto de pesquisa apoiado pela Fapesp (Processo 2011/08456-8) e ao desenvolvimento de estágio de pós-doutorado na Universidade Federal de Uberlândia.Imigração, escola e construção nacional: algumas notas sobre a República Argentina. índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de História da Educação

versão impressa ISSN 1982-7806versão On-line ISSN 1982-7806

Resumo

CAMPOS, RAQUEL DISCINI DE. The limits if Sao Paulo in the Constitutionalist Revolution of 1932: an analysis of bandeirantismo in the northwest. Cad. Hist. Educ. [online]. 2018, vol.17, n.3, pp.837-854.  Epub 07-Maio-2019. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-13.

This article discusses the successful reconstruction in the first decades of the 20th century, in the northwest of Sao Paulo, of the mythology around the figure of the scout (bandeirante). Part of the researches carried by the geographer Pierre Monbeig and by the sociologist Maria Isaura Pereira de Queiroz to treat, through the local press, the reframing of old bandeirantes´ symbologies of those regions, in a period of great territorial expansion and capitalist. It also presents information about the use given to school institutions throughout the Constitutionalist Revolution of 1932, pinnacle of what was called as bandeirante epic, discussing as well the practices of the school subjects involved in the conflict.

Palavras-chave : Norwest of Sao Paulo; Bandeirantismo; Regional Education History.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )