SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número3Os confins paulistas na Revolução Constitucionalista de 1932: uma análise do bandeirantismo na região da Alta Araraquarense 1 Artigo resultante de pesquisa financiada pelo Cnpq e pela Fapemig, a partir das discussões ocorridas no âmbito do Grupo de Pesquisas História da Educação e História Regional.História e Historiografia da Educação Física: concepções e métodos de pesquisa índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de História da Educação

versão impressa ISSN 1982-7806versão On-line ISSN 1982-7806

Resumo

GUTIERREZ, XOSÉ MANUEL MALHEIRO. Immigration, school and national construction: some notes on the Argentine Republic. Cad. Hist. Educ. [online]. 2018, vol.17, n.3, pp.855-882.  Epub 07-Maio-2019. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-14.

The population which forms Argentina from the turn of the century is a barrage of cultures, languages and ideological influences, that the political structure of the new State aims to standardize and consolidate under a sense of identity, which must necessarily being formed at school. This paper presents some notes on the trend of the different collective immigrants to keep and preserve its hallmarks in the destination by means of own educational experiences and strategies of State and legislative created instruments are built to improve a sense of belonging, inherent in the education of a new citizen in the new post-colonial political time. In both aspects of the same reality, the school plays a key role.

Palavras-chave : Argentine immigration; education and ideology; educational legislation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )