SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número1Civismo e patriotismo na escolarização feminina no Brasil: a Escola de Economia Doméstica de Uberaba (Minas Gerais, 1953-1963)A criação de Institutos de Educação no Brasil como parte de uma história conectada da formação de professores índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de História da Educação

versão impressa ISSN 1982-7806versão On-line ISSN 1982-7806

Resumo

PAULILO, André Luiz. Administrative inventives in public education reform (Federal District 1922-35). Cad. Hist. Educ. [online]. 2019, vol.18, n.1, pp.191-207.  Epub 06-Maio-2019. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v18n1-2019-11.

This article discusses the strategies of public education reform in the federal capital of Brazil between 1922 and 1935. It aims to understand the initiatives of implementation of public policies in the area of education, then triggered in the General Directorate of Public Instruction of the Federal District. In particular, it proposes to investigate the actions that Carneiro Leão in the 4-year period 1922-1926, Fernando de Azevedo between 1927 and 1930, and Anísio Teixeira from 1932 to 1935 developed in this instance of the city hall of Rio de Janeiro. At the end of the analysis, it is concluded that a whole unacknowledged activity of improvisation and everyday invention contributed to the reform of public education in the period.

Palavras-chave : Educational Reform; Schooling 1922-1935; Public Education Policies.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )