SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número1A criação de Institutos de Educação no Brasil como parte de uma história conectada da formação de professoresModernidade e minorias religiosas. Os arquivos da Igreja Lusitana (séculos XIX-XX) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Cadernos de História da Educação

versão impressa ISSN 1982-7806versão On-line ISSN 1982-7806

Resumo

VELOSO, Geisa Magela  e  AMORIM, Mônica Maria Teixeira. Components of the teaching profession history in Montes Claros/MG (1920-1930). Cad. Hist. Educ. [online]. 2019, vol.18, n.1, pp.221-237.  Epub 06-Maio-2019. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v18n1-2019-13.

This study aims to discuss the forming elements of the teaching profession history, in the 192030s, based on the organization of the first normal school in the city of Montes Claros, located in the state of Minas Gerais, Brazil. It is placed within the scope of Cultural History, and used the newspaper Gazeta do Norte as documentary source and the magazine Revista do Ensino to capture the local harmony with the proposed discussions in Minas Gerais. The study highlights the role of normal schools for teacher training, the clash between technical training and general education, and self-denial and guilt as fundamentals of teaching. It emphasizes that Montes Claros adheres to the program proposed in Minas, defends teaching as a priestly function and normal education as a technical activity.

Palavras-chave : Teaching profession; History; Normal School; Teacher training.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )