SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 issue3Youth and adult education: A study about the political and pedagogical principles that led to the educational proposal of the Brazilian Movement of Education - MOBRAL (1967-1985)Memories and representations of school inspection in the photograph albums of Luiz Damasco Penna (São Paulo, 1928-1959) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Cadernos de História da Educação

On-line version ISSN 1982-7806

Abstract

TORRES, Milton Luiz. De escravo a modelo educacional: a trajetória do pedagogo grego. Cad. Hist. Educ. [online]. 2019, vol.18, n.3, pp.833-845.  Epub Jan 17, 2020. ISSN 1982-7806.  https://doi.org/10.14393/che-v18n3-2019-14.

Este artigo faz um retrospecto da condição servil do antigo pedagogo grego e discute, com base no Filógelo, um livro de anedotas do séc. IV e V A.D., e em Paladas de Alexandria, um poeta do séc. IV A.D., se ocorreu, de fato, uma transição no estatuto social e econômico do pedagogo que o colocou, a partir do séc. II A.D., como modelo educacional da paideia greco-romana.

Keywords : Pedagogo; Filógelo; Paladas de Alexandria.

        · abstract in English | Spanish     · text in English | Portuguese     · English ( pdf ) | Portuguese ( pdf )