SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número2Paulo Freire e Antonio Gramsci: aportes para pensar a formação de professores como contexto de construção de práxis docentes contra-hegemônicasThe dialectical materialism of Paulo Freire’s critical pedagogy índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Reflexão e Ação

versão On-line ISSN 1982-9949

Resumo

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Da necessidade/atualidade da pedagogia crítica: contributos de Paulo Freire. Rev. Reflex [online]. 2017, vol.25, n.2, pp.152-170. ISSN 1982-9949.  https://doi.org/10.17058/rea.v25i2.8891.

This article discusses the epistemology of Critical Pedagogy emphasizing its origin in the foundations of Paulo Freire’s pedagogy of oppressed. Emphasizes the inherence of this critical pedagogical rationality to the processes of reflexivity; dialogicity and politics, as well as discusses the incompatibility of this rationality in neoliberal spaces / times. It concludes by affirming the necessity / actuality of the critical pedagogical principles next to the educative practices, in perspective of movement of resistance to the neoliberal logic.

Palavras-chave : Pedagogy; Critical Pedagogy; Paulo Freire.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )