SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número1O pensamento pedagógico de Paulo Freire e o ensino de matemática na educação de jovens e adultosDebate acadêmico em torno do sistema de avaliação de rendimento escolar do Estado de São Paulo (Saresp) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Reflexão e Ação

versão On-line ISSN 1982-9949

Resumo

PALUDO, Conceição  e  TADDE, Paulo Eduardo Dias. Fundamentals of education: ontology and epistemology in Marx and Freire. Rev. Reflex [online]. 2018, vol.26, n.1, pp.87-102. ISSN 1982-9949.  https://doi.org/10.17058/rea.v26i1.9051.

Using the bibliographical research, the object of this work is to analyze the differences and approximations in Ontology and Epistemology and Knowledge Theory between Marx and Freire. In order to attend the proposed, it starts with the formation of the social being and knowledge, in the perspective of emancipation and liberation. The analysis is developed through the concepts of culture and work, in the ontology; And of problematization and contradiction, in epistemology. The understanding is that the deepening of the proposed is fundamental for the processes of human formation emancipating and liberating.

Palavras-chave : Ontology; Epistemology; Problematization and Contradiction.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )