SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29As Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no ensino de Geografia: para além de visões instrumentaisA inserção de temáticas transversais e o ensino de Geografia em tempos de polarização ideológica: em foco a Rede Estadual de Educação de Goiás índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensino em Re-Vista

versão On-line ISSN 1983-1730

Resumo

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella  e  SOUZA, Livia Reis Dantas de. Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge. Ensino em Re-Vista [online]. 2022, vol.29, e030.  Epub 08-Jun-2023. ISSN 1983-1730.  https://doi.org/10.14393/er-v29a2022-30.

This article explores an investigative practice carried out through a didactic sequence that approached argumentation teaching and the concepts of territory and city with Geography students from the final years of Elementary School in the city of Cubatão-SP. Starting from the recontextualization of the concepts of territory and city, the selected methodological proposal stimulated students to argue about the problems of the city and its consequences. The analysis of the collected data points to the conceptual change about territory and city and the presence of elements of geographic reasoning in the arguments produced by the students. We interpret that planning the curricular and pedagogical aspects of school practices in Geography is a way of promoting powerful knowledge in our discipline.

Palavras-chave : Territory; City; Problem Solving; Argumentation; Recontextualisation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )