SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número1O PROFESSOR COMO UM "LUGAR": UMA METÁFORA PARA A COMPREENSAO DA ATIVIDADE DOCENTEUma proposta metodológica para o ensino dos conceitos de pressão e diferença de pressão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

MARTINS, Eliecília de Fátima  e  HOFFMANN, Zara. THE GENDER'S PAPERS ON SCIENCES DIDACTIC BOOKS. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2007, vol.9, n.1, pp.106-120. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172007090109.

This work accomplishes a reading on gender identities on Sciences didactic books used in first phase of basic education, arguing the presented identitarian inventions. It analyzes the division of the world of the man and the world of the woman, searching to demonstrate how the speeches of these book reaffirm the "masculine" and "feminine" bipolar model in gender relations. It describes and problematizes the functioning of subliminar messages that try to produce distinct identities between men and women by means of a sexualization of the domestic spaces and trade market. In general, didactic books reproduce a spacial division that capture men and women in opposing territories, providing a social and an economic hierarchy between them.

Palavras-chave : gender; didactic book; sexual papers..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )