SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número2ALGUMAS TENDÊNCIAS DAS PUBLICAÇÕES RELACIONADAS À ASTRONOMIA EM PERIÓDICOS BRASILEIROS DE ENSiNo DE FÍSICA NAS ÚLTIMAS DÉCADASNARRATIVAS E DESENHOS NO ENSINO DE ASTRONOMIA/GEOCIÊNCIAS COM O TEMA "A FORMAÇÃO DO UNIVERSO": UM OLHAR DAS GEOCIÊNCIAS índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

VERTCHENKO, Lev  e  SILVEIRA, Tomás de Aquino. EXERCISES COMPREHENDING THE LIMIT MAGNITUDE IN ASTRONOMY TEACHING. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2010, vol.12, n.2, pp.239-256. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172010120215.

We present a set of exercises and activities, designed for Basic Astronomy disciplines and inspired by Ausubel's multi-contextual approach, relating the limit magnitude concept to the light catching power of an optical instrument. These exercises are compared with stars count , through naked-eye observations, or those made with the aid of optical instruments, and through the use of star charts software. Meanwhile, the student has the opportunity to become familiarized with the sky, binocu lars and telescopes, as well as with several types of software. It is also dis cussed the relation of the stars count with the spatial distribution of these objects and their application in teaching/learning circumstances.

Palavras-chave : Astronomy; teaching; magnitude..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )