SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número1Objetivos do ensino na perspectiva de professores das ciências naturaisFormulação de questões a partir da leitura de um texto: desempenho dos estudantes de licenciatura em química da modalidade a distância índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

FREITAS, Lilliane Miranda. Theoretical crossroads: diversions necessary in initial teacher education. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2011, vol.13, n.1, pp.29-42. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-2117201113129.

This text is a narrative research, in which I discuss the curriculum from the post-critical perspective. It addresses three themes on which I question the discursive productions that subjectivate me in my educational background and initial teaching formation. The first axis discusses the concepts of diversity and difference, as necessary for understanding the formation of identity. In the second instance, I analyze the establishment of teachingness through the film narratives and how they work to produce brands in subjectivity. And finally, I analyze the history of the school curriculum in the training of academic disciplines, particularly Biology, and how the historicity of the curriculum is important to understand the constructed nature of social practices and subjectivities.

Palavras-chave : Curriculum; Identity; Teacher Training.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )