SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número1Formulação de questões a partir da leitura de um texto: desempenho dos estudantes de licenciatura em química da modalidade a distânciaVozes docentes: análise de reflexões de professores de ciências sobre sua vivência profissional índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

PACCA, Jesuína L. A.  e  SCARINCI, Anne L.. The re-meaning of classroom activities. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2011, vol.13, n.1, pp.57-72. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-2117201113157.

Teachers’ conceptions about three teaching strategies - lectures, experimental classes and demonstrations - are investigated, as well as their process of re-meaning, heading coherence with constructivist principles of teaching and learning, that teachers accomplish in a professional development program. For the re-meaning to occur, teachers experienced phases of awkwardness, operationalization and consciousness and had the opportunity, on the way, to deepen knowledge on constructivism with respect to its translation to classroom instances. Departing from naïve conceptions, they realized it is not the type of activity what determines a constructivist teaching, but the way it is approached and considered in the classroom and in the didactic sequence.

Palavras-chave : Re-Meaning of Didactic Activities; Constructivism in the Classroom; Teachers’ Formation.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )