SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número1POLÍTICAS EDUCACIONAIS, PARTICIPAÇÃO E GESTÃO DEMOCRÁTICA DA ESCOLA NA CONTEMPORANEIDADE BRASILEIRAPROPOSTA DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DO TEMA "ESTAÇÕES DO ANO" NO ENSINO FUNDAMENTAL índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

SILVA;, Osmar Henrique Moura da; LABURU;, Carlos Eduardo  e  NARDI., Roberto. CONTRIBUTIONS OF DIDACTIC RATIONAL RECONSTRUCTION IN THE DEVELOP MENT OF MORE ACCEPTABLE EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS ON THE NATU RE OF SCIENCE AND SCIENTIFIC PROGRESS. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2012, vol.14, n.1, pp.65-80. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172013140104.

This study inserts itself in the research line conceptions on the nature of the science (CNC) in the school atmosphere. More specifically, on that teacher of natural sciences who claims not to be interested in philosophy, it is usually noticed a tendency to understand and to teach a vision of a ready/ finished and unalterable science, which directly influences the students conception of science. Discussed here is the application of a didactic rational reconstruction in high school, the results of which are compatible with a more epistemologically acceptable educational concep tion on the nature of science as something provisory, variable and controversial.

Palavras-chave : Rational didactic reconstruction; history and philosophy of the sciences; secondary schools..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )