SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número3UM ESTUDO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO SOBRE OS INSETOSA (RE)CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS BIOLÓGICOS NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES E PROPOSIÇÃO DE UM MODELO EXPLICATIVO PARA A RELAÇÃO GENÓTIPO E FENÓTIPO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

COUTINHO, Francisco Ângelo; MARTINS, Rogério Parentoni  e  VIEIRA, Marcos Costa. CONTRIBUTION OF PHILOSOPHY OF MICROBIOLOGY IN SUPPORT OF THE RELATIONAL ZONE OF THE CONCEPTUAL PROFILE OF LIFE. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2012, vol.14, n.3, pp.51-64. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172012140304.

We discuss how reflections on the philosophy of microbiology may contribute to set up the foundations of a relational zone for the biological concept of life and how it would improve student learning if used inclassroom. Starting from the definition of life as flexible adaptation, we argue that a synthetic treatment of biology teaching should replace the current analytical approach. For that purpose, we lay out the fundamentals of the relational zone for a concept of life and discuss how the consequences arising from the definition of such fundamentals may contribute to the practice of biology teaching. At the same time, we hope that our contribution will strengthen the research program on conceptual profiles, for this shall bring positive consequences to the comprehension of the ontological and epistemological aspects of the profile zones of a scientific concept.

Palavras-chave : Concept of life; conceptual profile; biology teaching; philosophy of biology..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )