SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número3CARACTERIZAÇÃO DAS INDICAÇÕES CIRCUNSTANCIAIS EMITIDAS DURANTE ATIVIDADE DISCURSIVA POR UM PROFESSOR DE CIÊNCIAS: UMA LEITURA SEMIÓTICA índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

PINHAO, Francine  e  MARTINS, Isabel. CITIZENSHIP AND SCIENCE EDUCATION: DEBATING ISSUES. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2016, vol.18, n.3, pp.9-29. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172016180301.

This paper discusses the relationship between science education and citizenship. This theme's choice is justified by the fact that educational policies, guidelines and parameters currently bring training for citizenship to the debate's core without, however, clarify this concept. The text explores citizenship's concept with three main focuses: (i) citizenship's critique in classical liberalism; (ii) citizenship's meanings in different political models; (iii) citizenship's meanings for science education in Brazilian educational policies since the 1930. Finally, we raise issues to rethink this binomial and deconstruct the linear relationship between science learning and citizenship.

Palavras-chave : Science education; Citizenship; Democracy..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )