SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19Formação continuada de professores dos anos iniciais da educação básica: impacto do programa formativo de um museu de ciência a partir do viés crítico-reflexivoAffordances dos materiais como indutores de equívocos durante experimentos para o ensino de física índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

GRAMOWSKI, Vilmarise Bobato; DELIZOICOV, Nadir Castilho  e  MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. PNLD and sciences textbooks’ guides (1999-2014): a possible analysis. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2017, vol.19, pp.220-237. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172017190110.

This study discusses science textbooks for the final years of elementary school. The purpose is to present data related to the orientations found in Textbook Guides in the National Textbook Program (PNLD). The study focuses on the fragmentation of the content found in textbooks. An analysis of the Textbook Guides indicated that although the official documents call for a science education that articulates various fields of knowledge, the PNLD continues to approve mostly textbook collections that present content in a fragmented manner. With this, teachers have limited options to choose books that are organized differently than the traditional, fragmented, way.

Palavras-chave : Textbook Guides; PNLD; Science Education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )