SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24ACESSIBILIDADE E MUSEUS DE CIÊNCIAS: VISITAÇÃO DE JOVENS SURDOS A TRÊS MUSEUS DO RIO DE JANEIROPADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

MELO, Viviane Florentino de  e  AMANTES, Amanda. THREE-TIER TEST VALIDATION FOR MAPPING EPISTEMOLOGICAL DENSITY PROFILES. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2022, vol.24, e38980.  Epub 20-Out-2022. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172022240124.

We report three-tier test validation procedures. The aim was to access epistemological profile elements about density contents, providing a profile design for 249 high school and 75 university students. We applied the Rasch Model to evaluate the tests’ psychometric properties and investigate the profile. The results showed: i) good adjustment of the model; ii) good internal consistency; iii) uncertainty about dimensionality; iv) good adjustment of items; and v) poor adjustment of people. We found that the profile initiation items refer to a poorly articulated knowledge. Other results indicated that empiricism items, which demand more complex logical reasoning, have a similar difficulty level to traditional rationalism zone items. This result reinforces the need to discuss the assessment tools regarding students’ knowledge, especially their validity to achieve this goal.

Palavras-chave : Epistemological density profile; Measurement instrument validation; Rasch model.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )