SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25SEXO/GÊNERO NA CONSTITUIÇÃO DE NORMAS SOCIAIS DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO EM AULAS DE BIOLOGIADE QUE CIDADANIA ESTAMOS FALANDO? UMA REVISÃO DE LITERATURA DAS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS COM PERSPECTIVA DE FORMAÇÃO PARA CIDADANIA índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

LORENZETTI, CRISTINA SPOLTI; RAICIK, ANABEL CARDOSO  e  PEDUZZI, LUIZ O. Q.. PERIODIC LAW, CHEMICAL ELEMENTS AND SCIENTIFIC DISCOVERIES: CONSIDERATIONS FROM NORWOOD HANSON AND THOMAS KUHN. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2023, vol.25, e46058.  Epub 25-Out-2023. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172022240157.

The theme surrounding scientific discoveries is quite neglected in and about the sciences, especially in terms of understanding it historically and epistemologically. In fact, many times, discoveries are treated as simple information about dates, places and people. This work presents some discussions centered on historical episodes related to chemical elements and the Periodic Law, based on reflections by Thomas Kuhn and Norwood Hanson, aiming to highlight and contextualize the conceptual and epistemological structure of certain scientific discoveries. In this way, issues related to the inseparability of the contexts of discovery and justification are recovered, as well as the complex intrinsic structures of the genesis of scientific knowledge and distinct types and categories of discoveries in science.

Palavras-chave : Scientific discovery; History and Philosophy of Science; Chemical element.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )