SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25DE QUE CIDADANIA ESTAMOS FALANDO? UMA REVISÃO DE LITERATURA DAS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS COM PERSPECTIVA DE FORMAÇÃO PARA CIDADANIACIENTISTAS NA SALA DE AULA: INTERAÇÕES COM BONECOS E DISCUSSÕES SOBRE O TRABALHO CIENTÍFICO ENTRE CRIANÇAS DO 3º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências

versão impressa ISSN 1415-2150versão On-line ISSN 1983-2117

Resumo

GOMES, Alessandro Damásio Trani. THE RELATIONSHIP BETWEEN CAUSALITY MODELS AND STUDENTS’ PERFORMANCE IN INVESTIGATIVE ACTIVITIES. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2023, vol.25, e45947.  Epub 25-Out-2023. ISSN 1983-2117.  https://doi.org/10.1590/1983-21172022240155.

This work aims to explore the relationship between causality models and the experimental performance of students during investigative activities. Ninety-two first-year high school students from a federal public school participated in this quantitative research, with a pre-experimental design, in which they were asked about the causality of variables before and after carrying out investigative activities through a computer simulation. The results suggest that the participants who presented an adequate model of causality of the variables involved tended to present more adequate experimentation strategies, resulting in better experimental performance and higher scores in the final test.

Palavras-chave : Causality; Investigative activities; Science Teaching.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )