SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.47Corpo, estereótipo e educação: convenções ideológicas e formaçãoAvaliação Institucional: uma discussão sobre a qualidade no Núcleo de Educação Infantil da Unifesp índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação UFSM

versão impressa ISSN 0101-9031versão On-line ISSN 1984-6444

Resumo

SILVA, Fabiany de Cássia Tavares. Political-curricular speeches addressed to Special Education. Educação. Santa Maria [online]. 2022, vol.47, e64618.  Epub 27-Nov-2024. ISSN 1984-6444.  https://doi.org/10.5902/1984644464618.

This text exposes analyzes on the National Common Curricular Base (BNCC, 2017) and the intellectual production of criticism, supported as a contradictory territory and / or linguistic market, which per se represent the Brazilian curriculum reorientation process. The concepts and notions brought by the Bourdesian enterprise are explored, particularly the construction of symbolic violence in the imposition of a (arbitrary) set of cultural references, as a mechanism for the preservation (and legitimation) of the dominant culture and systems of domination. The praxiological method is articulated, organized from bibliographic and documentary studies, based on the operational concepts of field, habitus and doxa scholar.Keywords.

Palavras-chave : Curriculum; Common Base National Curriculum; Special Education; Bourdieu.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )