SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.91 número227Avaliação externa de escolas e sistemas: questões presentes no debate sobre o temaO trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versión On-line ISSN 2176-6681

Resumen

CARVALHO JUNIOR, Gabriel de Dias. Uma abordagem piagetiana para o planejamento do ensino de Física em cursos técnicos. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2010, vol.91, n.227, pp.105-121. ISSN 2176-6681.

The article presents the Conceptual Fields Theory of Gérard Vergnaud as a tool for planning and analyzing didactic intervention activities in physics classes. The approach, with an inspiration based on Piaget, focuses on the detection and correction of the explanatory models made by the students. We present some preliminary results of this form of didactic intervention and discuss its impacts on approval rates in physics and, therefore, on students’ social inclusion.

Palabras clave : Conceptual Fields Theory; Education Planning; Cognitive Development.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )