SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.92 número232Políticas de ações afirmativas e pobreza no BrasilPolíticas afirmativas para a inclusão do surdo no ensino superior: algumas reflexões sobre o acesso, a permanência e a cultura universitária índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versión On-line ISSN 2176-6681

Resumen

SOUSA, Letícia Pereira  y  PORTES, Écio Antônio. As propostas de políticas/ações afirmativas das universidades públicas e as políticas/ações de permanência nos ordenamentos legais. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2011, vol.92, n.232, pp.516-541. ISSN 2176-6681.

The study focused on the legal aspects of the federal universities affirmative policies implementation. In this sense, it revises the work of Carvalho (2003), Gomes (2005) and Munanga (2003) as well as some critics in the work of Maggie and Fry (2002), Maio and Santos (2007) and others. It aims at the understanding of the permanence policies/actions process through documental analysis. The analysis pointed out some differences concerning poor black youths and whites’ access to higher education. However, the data analysis showed that these policies just appear as a priority in some legal systems as they suffer economical restraints to their implementation.

Palabras clave : Access; Political Action; Governmental Policies; Socioeducational Conditions; Sociology of Education.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )