SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.92 número232O Instituto Insikiran da Universidade Federal de Roraima: trajetória das políticas para a educação superior indígenaGestão da educação escolar indígena diferenciada: contradições, limites e possibilidades índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

ROSISTOLATO, Rodrigo Pereira da Rocha; HELAYEL-NETO, Jose Abdalla  e  XAVIER, Marcel Duarte da Silva. Juventudes populares em um pré-vestibular: a construção coletiva de expectativas e campos de possibilidades educacionais. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2011, vol.92, n.232, pp.616-638. ISSN 2176-6681.

The article presents the narratives of students from the lower classes about their expectations of inclusion in higher education. The methodology used blends ethnographic observations, interviews and questionnaires. The investigation was conducted in the only popular “pré-vestibular” of the city of Petropolis, mountain region of the State of Rio de Janeiro. In all, 46 students from the beginner class of 2008 answered the questionnaire, consisting of open questions which sought to understand, among other topics, the justifications for the choice of that popular “pré-vestibular” and the representations of the chosen professions. Here, we discuss the collective construction of expectations and possibilities of educational fields mapped during the observations and analysis of the narratives presented in these questionnaires.

Palavras-chave : Youth; Education; Higher Education; Educational Inequalities.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )