SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.93 número233Ações afirmativas na Universidade Federal do MaranhãoAs políticas de discriminação positiva e a democratização das grandes escolas francesas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

SILVA, Jorge Paiva da  e  OURIQUE, Maiane Liana Hatschbach. A expansão da educação superior no Brasil: um estudo do caso Cesnors. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2012, vol.93, n.233, pp.215-230. ISSN 2176-6681.

This article discusses the university expansion program implemented during Lula’s Administration (2003-2010) with the intent to qualify the debate on sustainable access to higher education. In order to achieve this, it is used an critical and hermeneutic approach on the processes of transformation and expansion of brazilian universities, focusing, specially, in the creation of the Centro de Educação Superior Norte (Cesnors),connected to the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Therefore, the central argument to democratize access is the strengthening of ties between community and university in order to anchor the quality of higher education in the political-cultural processes of a wider society.

Palavras-chave : University; Expansion; Access; Quality.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )