SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.93 número235A expansão das fronteiras da educação pública superior: uma análise da experiência da Universidade Federal da Fronteira Sul em Laranjeiras do SulPolíticas públicas de ações afirmativas para ingresso na educação superior se justificam no Brasil? índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versión On-line ISSN 2176-6681

Resumen

AMARAL, Wagner Roberto  y  BAIBICH-FARIA, Tânia Maria. A presença dos estudantes indígenas nas universidades estaduais do Paraná: trajetórias e pertencimentos. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2012, vol.93, n.235, pp.818-835. ISSN 2176-6681.

This study examines the trajectories of indigenous students at the Universities of Parana State, entering by the Indigenous Peoples Admission Test (vestibular), which attempts to demonstrate the permanence of these subjects in higher education is made possible only through effective implementation of a dual academic belonging and ethnic-communitarian. Result of a research carried out with indigenous graduate students, this article recognize the uniqueness of the experience of Parana began in this decade and signals its consolidation through the effective action of the State, the public universities and the leaders and indigenous communities.

Palabras clave : Higher Education; Affirmative Actions; Indigenous Peoples.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )