SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.94 número237O impacto da pobreza no Ideb: um estudo multinívelContribuições para o aprimoramento da Provinha Brasil enquanto instrumento diagnóstico do nível de alfabetização e letramento nas séries iniciais índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

ORTIGAO, Maria Isabel Ramalho  e  AGUIAR, Glauco Silva. Repetência escolar nos anos iniciais do ensino fundamental: evidências a partir dos dados da Prova Brasil 2009. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2013, vol.94, n.237, pp.364-389. ISSN 2176-6681.

This paper presents the results of an exploratory study on student retention in early elementary school. We investigated the relationship between social background and risk of retention by a logistic regression model (risk of retention model), using data from 5th grade students in the Brazilian Assessment of Educational Progress (Prova Brasil), math section, in 2009. The study found that boys are more likely than girls to repeat math classes. Also, attending pre-school, doing homework and having support from family are facts associated with a decrease in retention levels.

Palavras-chave : Retention; Assessment in Mathematics; Brazilian Assessment.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )