SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.94 número237Políticas de material didático no Brasil: organização dos processos de escolha de livros didáticos em escolas públicas de educação básicaReflexões a respeito do uso da modelagem matemática em aulas nos anos iniciais do ensino fundamental índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

GAUTERIO, Vanda Leci Bueno  e  RODRIGUES, Sheyla Costa. Os ambientes de aprendizagem possibilitando transformações no ensinar e no aprender. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2013, vol.94, n.237, pp.603-618. ISSN 2176-6681.

This article aims to discuss ways of teaching and learning from the viewpoint of final year students of a primary public school, which articulates pedagogical practices in Learning Environment. We collected reports written during the activities, which were analyzed using the Collective Subject Discourse as analysis methodology. The speeches reveal changes in teaching and learning, due to the transformation of conventional classrooms into Learning Environments. Also, students notice that the lessons are more dynamic, because they are free to stand up, talk to each other and use the teaching material available. They emphasize that teachers’ actions are more welcoming and that they believe in real change for education.

Palavras-chave : Learning Environments; Learn; Teach; Collective Discourse.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )