SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.95 número240Implantação e implementação do Proinfo no município de Bataguassu, Mato Grosso do Sul: o olhar dos profissionais da educaçãoQuando o jogo na escola é bem mais que jogo: possibilidades de intervenção pedagógica no jogo de regras Set Game índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

SILVA, Jefferson Olivatto da. Ações inclusivas no ensino superior brasileiro. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2014, vol.95, n.240, pp.414-430. ISSN 2176-6681.

Based on an ethnographical conception of school practices applied in Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), in the state of Paraná, group dynamics related to the interactions and symbolic boundaries that permeated learning were verified. These processes included the time-space conception of higher education: access, permanence and success inserted in a community of ample learning. Thus, a program was developed in order to coordinate actions that could unfold the learning processes in terms of inclusive measures among pedagogical, functional and administrative interactions, conceiving the university space as a broad learning community, which offers different sources to maximize professional and academic formation.

Palavras-chave : Educational Anthropology; Action Research; Inclusion; Learning.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )