SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.100 número255Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolarO currículo e suas implicações nas relações sociais de gênero entre estudantes do ensino fundamental índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão impressa ISSN 0034-7183versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

MORAIS, Caroline de; RAMOS, Flávia Brocchetto  e  HADDAD, Sérgio. Paratexts in image books chosen for youth and adult education. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2019, vol.100, n.255, pp.384-404. ISSN 2176-6681.  https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.3964.

This paper aims to analyze the use of paratexts in the image books of the National Program “School Library” - Youth and Adult Education (Programa Nacional Biblioteca da Escola - Educação de Jovens e Adultos (PNBE-EJA/2014). By a qualitative and analytical study, paratextual elements of four titles based on Genette (2009) were analyzed. The findings show that the cover and back cover primarily display information about the authors and that this works did not have flaps and prefaces. Thus, through an analysis of the spaces permeating the narrative, it was singled out contributions of paratextual elements for reading intermediation and for the reading education of students coming back to school in EJA classes. It is emphasized that paratexts enhance student's interaction with the aforementioned works.

Palavras-chave : youth and adult education; reading education; National Program “Library at School”.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )