SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.102 número262Sistemas Apostilados de Ensino e autonomia ilusória: reflexões à luz de José ContrerasA constituição da identidade docente e suas implicações nas práticas educativas de professores de uma universidade comunitária índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos

versão impressa ISSN 0034-7183versão On-line ISSN 2176-6681

Resumo

SILVA, Tatiane da  e  CUNHA, Marcus Vinicius da. Education, communication and imagination in John Dewey: theoretical and practical contributions. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2021, vol.102, n.262, pp.626-641. ISSN 2176-6681.  https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4669.

This article aims to present theoretical and practical contributions to education, considering the teaching of school subjects as a difficulty concerning communication. For this, two operations are carried out: the theoretical analysis of John Dewey’s ideas about the educational meaning of communication and imagination, and the presentation of a thought experiment that dramatically simulates a practical situation - a teacher training course whose objective is to teach such Deweyan ideas using the notions of drama and thought experiment. The conclusions of the article discuss the contribution of the thought experiment to establish fundamental values of teaching practice.

Palavras-chave : communication; John Dewey; rhetoric.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )