SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número01Digital storytelling, educação superior e literacia digitalHistória da educação: a publicidade como fonte do centenário Colégio Imaculada Conceição índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Roteiro

versão On-line ISSN 2177-6059

Resumo

CARVALHO, Evanir Piccolo  e  FISCHER, Adriana. Os letramentos escolares nos documentos oficiais da modalidade de ensino PROEJA. Roteiro. UNOESC [online]. 2013, vol.38, n.01, pp.33-60. ISSN 2177-6059.

This article aims to analyze aspects of the sociocultural approach to literacy found in two official documents of a technical course in Information Technology taught under Brazil’s Program for the Integration between Professional and Basic Education within the Youth and Adult Education Program (Proeja): the Base Document and the Pedagogical Project. The aim of such analysis is to discuss the meanings and ideological issues that underpin the Program’ curriculum design. This study draws upon the sociocultural approach to literacy and the Bakhtinian dialogism. The results demonstrate that the analyzed documents open possibilities for planning educational practices which may foster students’ critical thinking.

Palavras-chave : Literacies; Proeja; Base Document; Pedagogy Project; Technical Course on Information Technology.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )